Polacy w wieku 18-35 lat to obecnie najbardziej aktywna grupa na rynku nieruchomości. Szukając dla siebie mieszkania lub domu, kierują się oni zupełnie innymi wartościami i priorytetami niż poprzednie pokolenia – wynika z najnowszego raportu portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Raport „Nowi poszukujący w internecie – kim są oraz w jaki sposób szukają nieruchomości” został opracowany na podstawie danych na temat sposobu korzystania przez użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl, a także badań na temat hierarchii wartości i priorytetów pokolenia milenialsów.

Młodzi Polacy to pokolenie milenialsów
Do pokolenia milenialsów, zwanego również pokoleniem Y, należą osoby urodzone w latach 1981-1991. Jest to grupa liczniejsza niż starsze pokolenie X. Milenialsi przywiązują mniejszą wagę niż poprzednie pokolenie do dóbr materialnych i luksusowych. Za to bardziej dbają, aby zachować zdrowe proporcje między pracą i życiem prywatnym. Pokolenie to różni się także sposobem korzystania z internetu. Młodzi Polacy traktują go jako źródło więzi, rozrywki, relaksu, porad i inspiracji, a nie jako narzędzie pomocne w pracy (jak w przypadku pokolenia X). Charakterystyczne dla tej grupy jest również to, że jest stale obecna w mediach społecznościowych, a internet traktuje jako coś obecnego od zawsze.
Wedle danych Nieruchomosci-online.pl, osoby w wieku 25-35 lat stanowią już 36,11 proc. wszystkich obecnie aktywnie poszukujących nieruchomości. Jednak grupa ta szybko rośnie, bo jest zasilana przez dzisiejszych osiemnasto- i dwudziestolatków, których system wartości i sposób korzystania z internetu są zbliżone do przedstawicieli pokolenia Y. Łącznie Polacy w wieku 18-35 lat stanowią blisko 54 proc. wszystkich potencjalnych nabywców na rynku nieruchomości.

Portal Nieruchomości online

Rys. nr 1 – Struktura poszukujących nieruchomości według wieku

Liczy się kontakt osobisty i dostęp mobilny
Dla milenialsów wybierających nieruchomość, bardzo ważne jest sąsiedztwo, bliskość szkół oraz dostęp do szybkiego internetu. W znalezieniu wymarzonej nieruchomości oczekują pomocy, która zostanie im udzielona w bezpośrednim kontakcie z pośrednikiem lub właścicielem nieruchomości. Charakterystyczne dla tej grupy jest bowiem to, że coraz więcej z nich nieufnie podchodzi do wszystkiego, co mówi firma czy organizacja, postrzegając to jako próbę nakłonienia do zakupu. Wolą komunikować się z realnymi, prawdziwymi ludźmi.
Jednocześnie młodzi Polacy traktują jako oczywiste, że powinni mieć dostęp do ofert nieruchomości za pośrednictwem każdego urządzenia mobilnego, a nie tylko przez komputer.

Polski rynek nieruchomości
Rys. 2 – Struktura wykorzystania urządzeń w poszukiwaniu nieruchomości

Najchętniej szukają… na tablecie
Młodzi Polacy, szukając nieruchomości, robią to sekwencyjnie, tzn. zaczynają przeglądanie ogłoszeń nieruchomości na komputerze w trakcie pracy (klikając np. na oferty, jakie otrzymali z serwisu nieruchomości), aby dokończyć tę czynność w domu, w godzinach wieczornych.
Charakterystyczna dla tej grupy jest też symultaniczność, czyli jednoczesne wyszukiwanie informacji na wielu urządzeniach. Przykładem takiego zachowania może być sytuacja, gdy użytkownik zobaczy reklamę inwestycji deweloperskiej w telewizji i aby pozyskać więcej informacji na jej temat, sięga po smartfon lub tablet.
Najchętniej wykorzystywanym urządzeniem do przeglądania ofert nieruchomości przez młodych Polaków jest tablet. W następnej kolejności lokują się urządzenia stacjonarne, a na końcu smartfony.


Rys. nr 3 – Tablet dominuje zarówno pod względem czasu, jaki użytkownik spędza na portalu, jak i liczby przeglądanych podstron
„Redefinicja priorytetów, zmiana zachowań nowego pokolenia, w szczególności jego interakcji w internecie, otwierają przed pośrednikami nowy wymiar promocji usług, który opiera się o bezpośrednią komunikację. Grupa wkraczająca powoli na rynek nieruchomości właśnie takiej komunikacji oczekuje. Wymaga to jednak od pośredników poświęcenia większej ilości czasu i bardziej indywidualnej aktywności. Również portale z ogłoszeniami nieruchomości powinny dostosowywać się do zmieniających się wzorców zachowań użytkowników i ich wymagań. Stąd konieczność posiadania przez portale nieruchomości takich funkcji, jak np. dostępność oferty na każdym urządzeniu czy umożliwienie natychmiastowego, bezpośredniego kontaktu z osobą odpowiedzialną za ofertę nieruchomości. Ci pośrednicy, którzy szybciej rozszyfrują nowe pokolenie, zyskają przewagę konkurencyjną, którą trudno może być nadrobić,” skomentował raport Michał Kurczyki, Prezes Zarządu NNV, właściciela serwisu Nieruchomosci-Online.
Cały raport można pobrać za darmo ze strony: www.nieruchomosci-online.pl/publikacje/nowi-poszukujacy-w-internecie.html.

źródło: Meteriały Prasowe